Köpvillkor

PERSONUPPGIFTER

De personuppgifter du lämnar lagras och bearbetas i överenstämmelse  med vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL) och Dataskyddsförordningen (GDPR). Vi lagrar således inte uppgifterna längre än vad som är nödvändigt, vi lämnar inte ut några uppgifter till andra företag eller organisationer och vi använder dem inte heller till andra ändamål än din beställning samt information om erbjudanden och nyheter från oss, som du kan avregistrera dig från genom att svara på det första nyhetsbrevet. Läs mer om lagarna på www.datainspektionen.se. 

KÖP- OCH BETALNINGSVILLKOR 

Tillämplighet 

Dessa köp- och betalningsvilkor är tillämpliga såvida svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköpslagen samt Distansavtalslagen.

Kund har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen. För att åberopa ångerrätten måste kunden hålla varan i väsentligt oförändrat skick enligt 2:a kap. 12§, DHL. Returfrakten betalas av kunden vid åberopande av ångerrätt. När Parthenon AB återfått varan och konstaterat att den inte är skadad, återbetalar Parthenon det belopp kunden betalat för varan. Ingen återbetalning sker för returfrakt eller portokostnaden vid originalbeställningen. Vid eventuell återbetalning med utbetalningskort avdrages plusgirots kostnader för detsamma.

BETALNINGSVILLKOR

Betalningsvillkoren som gäller är de som tillämpas av våra betalningspartners Klarna, Paypal, Payson och Swish.

FRAKT

Enhetsfrakt 58 kronor inom Sverige, samt 128 kr inom EU. För beställning och leverans till övriga länder, kontakta info@parthenon.se.

Hämtar du inte ut din försändelse innan den går i retur till oss, så tillkommer ytterligare en enhetsfraktkostnad samt 250 kr därutöver för vårt arbete med hantering av varorna och tillkommande fraktkostnader. Om den outlösta varan skickats som postpaket eller postförskott tillkommer även postens kostnader för att återsända varan till oss, som debiteras kunden. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för förseningar eller återsändelser som beror på postens eller övriga fraktföretags slarv.


LEVERANS

Om ingenting annat anges levereras alla beställningar till mottagarens serviceställe med postens ekonomibrev eller postpaket beroende på vikt och omfång. Pris enligt ovan. Hemleverans kan ordnas vid specialbeställning, kontakt info@parthenon.se. Postens avgifter för hemleverans tillkommer.

Normalt sett skickar Parthenon kundens paket 5-7:e arbetsdagen efter beställningen. Parthenon meddelar kunden om det av någon anledning skulle dröja längre innan varan skickas. 

Avbeställning/annulering av order kan ske kostnadsfritt för kund om ordern inte hunnit skickats.

Transportskadat gods 

Om en försändelse skadats i transporten, oavsätt om skadan är väl synlig eller dold, bör detta omedelbart anmälas till speditören (vanligtvis Postnord) och till Parthenon. Fotografera skadorna om möjligt.

Beställning utomlands

Försäljning sker inom Sverige, och EU. Övriga länder efter särskild överenskommelse.

Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta Parthenon per post: Box 3053
611 03 NYKÖPING, Tel: 
0155-289760 (telefonsvarare, vänligen lämna meddelande) email: info@parthenon.se

REKLAMATION OCH RETURER

Kunden har 14 dagar öppet köp. Vid felaktig eller skadad vara (se villkor nedan under "Returer") återbetalar vi returfrakten samt originalfrakten. Om kunden ångrar sitt köp av annan anledning står kunden för returfrakten samt originalfrakt.

Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det gäller även reklamation enligt kvalitetsgarantin (3 x 30 dagar från första dagen efter de första 14 dagarna). Vid reklamation måste kunden ta kontakt med Parthenon så att vi kan åtgärda felet.

Returer 

Om varan levererats från Parthenon i specialkartong som skyddar varan skall varan även returneras i sådan kartong tillsammans med varans alla tillbehör. Defekta produkter som returneras till Parthenon bör behandlas som om de vore felfria. Vänligen tillse därför att varan förpackas väl och enligt våra rekommendationer så att varan ej skadas vid återsändandet. Vid minsta osäkerhet om hur varan bör förpackas - kontakta Parthenon! Kund ombesörjer leverans till Parthenon och vid giltigt reklamationsärende står Parthenon för frakten. Utlägg för frakt betalas ut i efterhand. Giltigt postkvitto krävs. Om reklamationsärendet ej är giltigt och kund fått frakt betald debiteras kund fraktkostnad både tur och retur. Om returanledningen är ogiltigt reklamationsärende utgår en ytterligare avgift om 300:- för hantering och nedlagt arbete + kostnader för leverans tur och retur. Försändelser som skickas med mottagningsbevis annat än postens eller annan speditörs, vanligtvis rekommenderat brev eller försändelser vilken skickas mot postförskott, mottages ej av Parthenon. Parthenon förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdiga i fall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av reklamerad vara eller återbetala köpesumman. 

Särskilda villkor för antikvariska böcker

Om antikvariska böcker är trasiga med revor i inlaga eller skyddsomslag, omfattande understrykningar, saknade sidor, saknat skyddsomslag, vattenskador eller annat som påverkar läsbarheten skall detta anges av Parthenon i produktbeskrivningen. "Defekter" som lätt gulnade sidor, lätt påverkan efter att ha lästs tidigare, smärre skador på skyddsomslag eller pärmar, eller annan smärre påverkan anges ej specifikt på produktsidorna. Då Parthenon anger "fint antikvariskt skick" anses eventuella smärre defekter inte påverka läsbarheten och gäller ej som giltig orsak för reklamation. 

Tvist

Vid eventuell tvist har Parthenon som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Force majeure 

Parthenon är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden.

ÖVRIGT

Samtliga priser är inkl. moms och gäller till nästa uppdatering av hemsidan. 

Parthenon reserverar sig för pris- och momsändringar utom Parthenons kontroll och ev. tryckfel. Vi reseverar oss även för att produktbilder kan skilja sig något från varan i fråga om utseende och/eller färg.

Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta Parthenon per post: Box 3053
611 03 NYKÖPING, Tel: 
0155-289760 (telefonsvarare, vänligen lämna meddelande) email: info@parthenon.se