Nilson, Peter, "Stjärnvägar, Solvindar, Rymdljus - tre böcker i en volym" POCKET

Peter Nilson ägnade hela sitt liv åt gåtan och mysteriet universum. Mängder av fantastiska böcker fyllda med tankegångar som ger svindlande perspektiv på tillvaron blev resultatet.

Peter Nilson var en gränsöverskridare. Det fanns inget ämne som han aktade sig för, utan läsare av hans böcker får om och om igen konfronteras med dessa frågeställningar. Man kan säga att han var en populärvetenskaplig författare, men med viss modifikation.

Det finns en "själ", något som inte går att förklara i ord, i Peter Nilsons författarskap. Men som populärvetenskap är hans rymdtrilogi (Stjärnvägar, Rymdljus och Solvindar) oslagbart. Språket är romanens men innehållet tillhör vetenskapen, filosofin och liknande ämnen. Här är dessa tre böcker i en volym:

Stjärnvägar:

Den här boken handlar om vår tids världsbild. Den berättar om universum och människan, om stjärnor och vintergator, om jordens historia, om skapelsen, livet och naturlagarna.

Här möter vi vetenskapens nyaste upptäckter, men också forskarnas spekulationer och fantasier. Hur fungerar universum, vad är naturens ordning, vad är kaos? Finns det kanske andra universa än vårt? Finns det ett kosmiskt minne, en naturens egen superdator?

Solvindar:

Ur Solvindar:

"Någonstans här, vid själva horisonten för mänskligt vetande, skymtar en gräns där religion, vetenskap och science fiction snuddar vid varandra. Med helt olika språk talar vi människor om samma gåta, och vi förstår varandra lika lite som vi förstår universum."

"Vi vet att vi existerar. Fysikaliskt sett är dettta ett mysterium. Naturens lagar kräver att en stjärna strålar ut ljus, att en urankärna är radioaktiv, att olja kan brinna eller att is flyter på vattnet, men de kräver inte - så långt vi känner dem i vår tid - att det skall existera medvetanden. Det finns absolut ingenting i vår kunskap om materien och dess lagar som förklarar hur någon kan iaktta materien och naturlagarna.

Redan där tycks det saknas något ytterst väsentligt i vår kunskap om verkligheten."

"Är det inte något naivt och förnuftsvidrigt med vetenskapliga förklaringar som kapitulerar inför den blinda slumpen?"

"Tillvaron må vara meningslös, en evig och obegriplig lek med möjligheter, ett tärningsspel för slumpens meningslösa gudar - men hur kan det existera någon som förnimmer detta, någon som är medveten om det meningslösa i att vara till, även om insikten finns bara en kort tid i evigheten?

Det kan naturligtvis vara helt annorlunda. ... "

Rymdljus:

Ur "Rymdljus:

"Laviner, katastrofer, förintelser. Vi börjar förstå att de är oundvikliga, men vi förstår ändå inte hela sammanhanget. På något sätt står de också i samband med att skapande kan pågå i naturen, att universum sedan miljarder år har kunnat frambringa vad som nyss inte fanns och vad som aldrig förr hade funnits. Sönderfallet och döden, skapandet och förnyelsen skulle då existera under samma villkor, de liknar varandra, de styrs av samma ordning."

Om Peter Nilson:

Peter Nilson föddes 1937 i Näsby och avled 1998. Han var författare och vetenskapsman. 1974 disputerade han i astronomi vid Uppsala universitet med en doktorsavhandling som blivit ett standardverk inom astronomin, en klassificeringskatalog över 13 000 galaxer i universum. 1977 lämnade han forskningen för författaryrket. Med fantasi och poesi förmedlade Peter Nilson kunskap på högsta nivå och satte in människan i de stora kosmiska sammanhangen.

Ur pressen:

"Peter Nilson har skapat sig en egen nisch som författare. Att han är närapå unik säger något om klyftan mellan humanistisk lärdom och nutida astrofysik, en klyfta som han försöker överbrygga."

----Stefan Helgeson, Dagens Nyheter

Utmärkelser:

Svenska Dagbladets litteraturpris, 1985

Harry Martinsonpriset, 1986

Övralidspriset, 1992

Pocket, 237 + 267 + 246 sid., (750 sid) Månpocket 1998. Läst skick.

68 kr