Montignac, Michel, "Montignac-metoden: jag äter och förblir smal"

Den världsberömda Montignac-metoden, som beskrivs i denna bok, går i korthet ut på följande:

•Ät dig mätt utan begränsningar i mängd, och utan att räkna kalorier.
•Ät tre mål om dagen, hoppa aldrig över en måltid.
•Undvik mellanmål.
•Måltiderna ska vara planerade och varierade.
•Balansen mellan kolhydrater, fett och protein ska upprättas på dagsbasis. Varje måltid måste dock innehålla protein och kolhydrater.
•Frukosten ska innehålla bra kolhydrater, med lite eller inget fett.
•Lunchen ska bestå av protein (kött, fisk, ägg) + fett + kolhydrater. Viktigt dock att dessa har mycket lågt glykemiskt index.
•Middagen kan se ut som lunchen, men helst med mindre fett. Eller bestå av kolhydrater (fullkornsris, fullkornspasta) men då utan mättat fett. Alltså: kött, fisk eller ägg med grönsaker, linser, bönor med lågt GI eller kolhydrater med medelhögt GI med bara grönsaker, inget mättat fett.
•Undvik mättat fett, som charkuterier, smör, fet mjölk/grädde, fett kött. Välj i stället fet fisk, olivolja, solrosolja.
•Undvik sötade drycker, juice och liknande.
•Undvik starkt kaffe, drick hellre koffeinfritt.
•Drick inte mer än 10 cl vin eller 20 cl öl till varje måltid. (Montignac är fransman!)

Inbunden/kartonnage, 252 sid., Forum 1999. Fint skick.
ENDAST TVÅ EX!

58 kr